פוסטים אחרונים

הצבע שבטבע


הצבע שבטבע- הירקות הבריאים ביותר

הפיטוכימיקלים הם מערכת חומרים חיונית לתפקוד הצמח (פיטו ביוונית = צומח), שמגינים בעיקר על הצמח מפני קרינת השמש ומפני תהליכי חימצון מזיקים. בשנים האחרונות חשף חקר התזונה את חשיבותם המכרעת של הפיטוכימיקלים גם לבריאות האדם. חלק מהפיטוכימיקלים הם פיגמנטים – חומרים שנותנים לירקות, לפירות ולצמחים אחרים את צבעם.

מכל משפחת צבע בחרנו את "הכוכב" הבריא ביותר, ואלו הם:

משפחת האדומים

אדום מעיד על ליקופן. הליקופן לא נהרס בבישול. להפך, זמינותו לגוף עולה. מכאן שרסק עגבניות, מטבוחה ואפילו קטשופ גם עושים את העבודה.

מי במשפחה? עגבניה, רסק עגבניות, פלפל אדום, אבטיח, תות, צנון, צנונית, תפוח אדמה אדום, אשכולית אדומה

הכוכב הנבחר: פלפל אדום - הצבע האדום המרשים של הפלפל האדום מקורו מקרטנואידים האדומים המהווים נוגדי חימצון. הפלפל האדום מכיל את הכמות הגבוהה ביותר של ויטמין C מכל הפירות והירקות.

פלפל בינוני מכיל כ- 210 מ"ג ויטמין C כמות זו כפולה מכמות הויטמין C בתפוז ופי 1.5 מכמות הויטמין C בקיווי. חצי פלפל אדום ביום מהווה את הכמות הדרושה היומית המומלצת של ויטמין C..

כמו כן, הפלפל האדום מכיל סיבים תזונתיים אשר תורמים לתחושת שובע, לפעילות סדירה של מערכת העיכול ושלל תפקידים נוספים. הפלפל האדום מהווה מקור לשלל ויטמינים נוספים כגון: ויטמין 1B, 2B, 3B, 6B, E, K וחומצה פולית.

משפחת הכתומים

כתום וצהוב עמוק מצביעים על בטא-קארוטן. ככל שהצבע כהה יותר, כמות הבטא-קרוטן גבוהה יותר. מסייע לגוף לנטרל רדיקלים חופשיים ועשוי להפחית הסיכון לסרטן.

מי במשפחה? גזר,בטטה,דלעת, דלורית, פלפל כתום, שעועית צהובה, מלון, אפרסק, מנגו, פפיה

הכוכב הנבחר: גזר - הצבע הכתום הבוהק של הגזר מקורו במשפחת הקרטנואידים. משפחת הקרטנואידים הם משפחה רחבה של פיגמנטים האחראים לצבע הירקות והפירות הכתומים הצהובים והאדומים.

הקרטנואידים השונים נמצאו קשורים בשלל מחקרים להפחתה של הסיכון למחלות לב, סרטן, למחלות העין ושלל מחלות נוספות. הגזר מכיל בטא-קרוטן (קרטנואיד) אשר מהווה את המקור לויטמין A הנדרש עבור שמירה על בריאות העין והראייה. כמו כן קייים קשר בין ויטמין A לשמירה על בריאות העור ולתפקוד מערכת החיסון. וגם מסייע לשינה עמוקה יותר

הגזר מהווה מקור לאשלגן אשר הינו מינרל הכרחי בתזונה היומיומית. לאשלגן תפקיד בתהליך ההתכווצות של השרירים ובשמירה על נוזלים, ובעל תפקיד חשוב בשליחת מידע עצבי. הגזר מכיל סיבים תזונתיים ומהווה מקור לשלל ויטמינים נוספים כגון: ויטמין 1B, 2B, 3B, 6B, E, K וחומצה פולית.

משפחת הירוקים

ירוק כהה מצביע על ירקות המכילים לוטאין וזיאקסנטין. תרכובות אלה מסייעות לעין ולראייה על ידי צמצום הסיכון לנזק לרשתית הקשורים לזקנה.

מי במשפחה? חסה, ברוקולי, תרד, עשבי תיבול, קישוא, כרוב, כרוב ניצנים, בצל ירוק, מלפפון, פלפל, שומר, סלרי, ארטישוק, אפונה, עלי לפת, ואספרגוס.

הכוכב הנבחר: ברוקולי - הברוקולי שייך למשפחת המצליבים, שבה ירקות רבים. הוכח במחקרים כי הירקות המצליבים יעילים במניעת סרטן מסוגים שונים וכן כמעכבי גידולים שונים.

הברוקולי מהווה מקור מצויין לסידן הן מבחינת כמויות והן מבחינת יכולת הספיגה של סידן. הדבר נכון אף ביחס למוצרי החלב הידועים כעשירים בסידן אך שיעור הספיגה מהם נמוך בהרבה משיעור הספיגה של סידן מן הברוקולי.

חשוב לזכור, שמי שסובל מבעיות כמו תת פעילות של בלוטת התריס או נוטל קומדין, כדאי שיתייעץ עם רופא לפני האכילה.

משפחת הלבנים

ירקות ממשפחת המצליבים, ששייכים למשפחת ירקות חורף בעלי טעם חזק. המשותף לכולם, שהם מכילים פיטוכימיקלים גופרתיים.

תרכובות אלה מגינות מפני מחלות סרטן, בעיות במערכת הלב וכלי הדם ורמות כולסטרול.

מי במשפחה? שום, בצל, כרישה, תפוח אדמה לבן, כרובית,לפת, קולורבי, שורש פטרוזילה, שורש סלרי, חזרת ופיטריות.

הכוכב הנבחר: שום - לשום ריח וטעם חזקים מאוד הנובעים ממצבור של תרכובת גופרית רבות עוצמה, אשר שלל סגולות והשפעות בריאותיות מיוחסות להן. תרכובת הגופרית הפעילה ביותר בשום הינה האליצין.

תרכובת זו נמצאה כקשורה לאיזון רמת השומנים, להפחתת קרישיות הדם ובכך בעצם מהווה גורם מגן מפני מחלות לב ושבץ. כמו כן, האיליצין נמצא כחומר פעיל כנגד זיהומים נגיפיים שונים כגון שפעת וכן כנגד חיידקים שונים.

בנוסף, השום עשיר במינרל סלניום המהווה נוגד חמצון אשר מסייע לטיפול ומניעה בסרטן מסוגים שונים. מומלץ לצרוך שום כאשר הוא טרי כיוון ובמצב זה תרכובת האיליצין נמצאת במצב פעיל, ואילו בישול השום גורם לפירוק האיליצין.

משפחת הסגולים

סגול, וצבעי כחול מצביעים על הפלבנואידים. הם יכולים לשמור על בריאות הלב וכלי הדם, ומספקים הגנה מסוימת מפני סרטן.

מי במשפחה ? כרוב סגול, חציל, בצל סגול, וסלק. גרגרי יער, ענבים סגולים, דובדבן,חמוציות - נראה שבחמוציות הם מסייעים במניעת דלקת בדרכי השתן.

הכוכב הנבחר: כרוב סגול - הכרוב סגול (המכונה משום מה כרוב אדום למרות צבעו הסגול העז) מקבל את צבעו מפיגמנט בשם אנתוציאנין. האנטוציאנין נמצא בפירות וירקות בצבעי אדום-סגול, ומהווה מגנון הגנה מפני קרינת UV. האנטוציאנין פועל כחומר נוגד חמצון רב עוצמה (הרבה יותר מהכרוב הלבן).

גם הכרוב הסגול שייך למשפחת במצליבים, ולכן הוא מכיל חומרים נוספים רבים נוגדי סרטן. הכרוב עשיר בויטמין C ומהווה מקור נהדר וזמין לסידן. כרוב סגול הינו ירק דל קלוריות, זמין ונוח לאכילה.

חיפוש לפי תגיות
עקוב אחרי
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
ארכיון